İşe İade Davası Hangi Şartlarda Açılır? - Kumluca Hukuk Bürosu

işe iade davası

İşe İade davası şartları hakkında detaylı bilgileri metnimizde bulabilirsiniz. İşe iade dava süreçleri ve yapılması gereken detayları okuyabilir ve süreç ile ilgili detaylı bilgilere vakıf olabilirsiniz. Bu süreçlerde dikkat etmeniz gereken hususlar ve gerekliliklerde metnimizde yer alıyor.

İşe İade Davası Nedir?

İşe iade davası; işçinin, işverene karşı iş güvenliğini ve güvecesine sağlayan bir dava olarak nitelendirilmektedir. İşçi, temel hakkı olan iş güvence sözleşmesinin, işveren tarafından kabul edilemez noktalarda feshetmesi, sebepsiz ve kuralsız bir şekilde işçiyi işten çıkartırsa; işçi sözleşmenin fesih bildiriminden 30 gün içerisinde iş mahkemesine dava açabilme hakkına sahiptir. Yani çalıştığınız iş yeri sizleri haksız ve gereksiz yere işten çıkartması durumunda bu işverene işe iade davası açabilme hakkınız vardır. Sözleşmenizin feshedilmesi size bildirilmesinde 30 gün içerisinde dava açma hakkınız bulunmaktadır. 30 günü geçmesi halinde işe iade davası açma hakkınız bulunmayacaktır.

İşe İade Davasını Hangi Şartlarda ve Koşullarda Açabilirsiniz?

İşe iade davası hakkında gerekli yasal şartlar İş Kanunu 17. Maddesinde detaylı olarak işlenmiştir. Bu madde doğrultusunda sizlerin temel iş hakkı korunması hedeflenmiştir. İşe iade davası koşulları şu şekilde belirtilmektedir:

• Çalıştığınız ve işinizi sonlandıran işyerinin otuz veya daha fazla işçi çalıştıran bir işyeri olması gerekmektedir. İşverenin aynı iş koşullarında birden fazla işçi çalışma gibi bir durum bulunuyor ise işçi sayısının tespitinde, işçi sayısı dikkat alınmaktadır.
  • İşyerinde çalışan işçinin minimum 6 aylık kıdeme sahip olması gerekir.
  • İşveren ile işçinin arasında sözleşmenin ‘iş sözleşme’sinde süreli iş sözleşmesi olmaması gerekir.
  • İş sözleşmesi feshedilip, işçinin işten çıkarılmasında sebep gösterilmemiş olması gerekir.

Yani işten çıkartılma sebebi; sözleşmede yer alan maddelerden bağımsız olması gerekir.

• İşveren sizi sözleşmede bulunmayan bir gereklilik ile çıkartmış olması gerekir.
  • Çalıştığınız işyerinde herhangi bir sendika üyesi olma ve temsilciliğini yapmak
  • Kişisel fikirleriniz, ırk, din, cinsiyet, siyaset, sorumluluk, hamile ve benzeri durumlardan kaynaklı işten çıkartılmanız.

Yukarıda belirtilen unsurlardan herhangi birine sahip olmanız durumunda işe iade davası açma hakkınız bulunmaktadır.

işe iade davası nasıl açılır

İşe İade Davasını Kimler Açamaz?

İşe iade davasını herkes işten çıkartılan işti açamamaktadır. Bu davayı açabilmeniz için belirli haklarınızın ve koşullarınızın bulunması gerekir. İşe iade davası açamayacak durumları şu şekildedir;

• İşyerinden kendi istediğiyle ayrılan kişiler
  • Emekli olan kişiler
  • 6 aydan az kıdemi bulunan kişiler
  • İmzalanan iş sözleşmesinde gerekli maddelerin bulunması sebebiyle işten çıkartılan kişiler
  • İş sözleşmelerinde belirli bir çalışma süresi belirtilen ve bu sözleşmeyi imzalayan kişiler

İşe İade Davası Uzun Mu Sürer?

İşe iade davalarında; kanun koyucu davanın hızla sonuçlaması gerektiğini belirtmiştir. Bunun sebebi ise işçinin daha fazla mağdur edilmemesi ve sosyal haklarının korunması hedeflenmiştir. Genel olarak bakıldığında işe iade dava süresi maksimum 2 ay sürmesi gerektiği belirtilmiştir. Üst mahkemeye iletilen temyiz başvuruları da maksimum 1 ay içerisinde sonuçlanmasının gerektiği belirtilmiştir. Lakin mahkemelerin yoğunluğu, dosya durumu ve çalışma saatlerinden mütevellit verilen süreler uzamaktadır. Günümüzde bakıldığından da bu süreler içerisinde mahkemenin sonuçlanması oldukça zordur.

İşe İade Davası Nereye Açılır?

İşe iade davası açılması gereken yer İş mahkemesidir. Lakin günümüzde oldukça yeni olan iş uyuşmazlığı gibi durumlardan kaynaklı zorunlu arabuluculuk sistemine geçiş sağlanmıştır. Bu durumda da iş sözleşmesinde, haksız bir fesih durumunda; işçi ilk olarak arabuluculuk sistemine başvurmaktadır. Diğer bir durumda da İş mahkemesine açılacak davanın; işyerinin bulunduğu ya da işverenin bulunduğu bölge’deki mahkemeye dava açılabilmektedir. Aksi taktirde başka bir bölge’deki İş mahkemesine dava açılırsa; aksi sözleşmeler gereklilikleri yerine getirmemesinden kaynaklı  geçersiz olacaktır.

işe iade nedir

İşe İade Davası Ne Zaman Açılmalıdır ve Zaman Aşımı Ne Kadardır?

İşe iade davası zaman aşımı bulunmaktadır. Yapılması gereken ilk iş; iş sözleşmesi ile çalışan işçi, sözleşmenin yersiz yere fesih edilmesinden ve sözleşmenin fesihinin kendisine tebliğ edilmesinde 1 ay içerisinde işe iade davasını açmak zorundadır. Bu durum oldukça önemlidir. İşçi, bu süre zarfından dava açmadığı taktirde herhangi mahkeme karşısında işe iade hakkı bulunmayacaktır ve bu durum savunulmayacaktır.

İşe İade Davasında Avukat Tutmak Zorunlu Mu?

İşe iade davalarında avukat tutmanız zorunlu değildir. Kanunlar gereği her birey dava açabilmekte ve davayı takip edebilme hakkına sahiptir. Ancak bu denli hızlı ve net sonuçlar için bir avukat ile çalışmak sizler için akıllıca olacaktır. Kanunları ve gerekliliklere tam anlamıyla vakıfsanız kendiniz yürütebilirsiniz. Ancak bilgi eksikliği ve hukuk üslubuna hakim değilseniz; avukatla çalışmanız sizlere fayda sağlayacaktır. Avukat ile çalışmanız durumunda davanızı hızla başlatabilir, yürütebilir ve sonuçlandırmasını sağlayabilir.