İhbar Tazminatı Nedir? - Kumluca Hukuk Bürosu

ihbar tazminatı nedir

İhbar Tazminatı ile ilgili detaylara ve bilgilere; metnimizi okuyarak erişebilirsiniz. İhbar tazminatı: İş kanunu üzerinden düzenlenmiş olup belirli ya da belirsiz süreli olan iş söz sözleşmelerinin; iş veren tarafından belirli bir sebep olmaksızın, iş sözleşmesinde geçerli olmayan maddeler gerekçesiyle iş sözleşmesini fesheden işverenin, işçiye ödemesi zorunlu kılınan bedeldir. Detaylı açıklamak gerekirse; çalıştığınız işyeri sizleri sebepsiz yere çıkartması durumunda sizlere ödemesi gereken tazminattır. Elbette bu tazminata sahip olmanın belirli gereklilikleri bulunmaktadır. Gerekliliklere sahip değilseniz; tarafınıza ödenmesi gereken bir ücret ya da bedel bulunmayacaktır.

İhbar Tazminat Şartları Nelerdir?

İhbar tazminatını alabilmeniz için belirli koşullara ve haklara sahip olmanız gerekmektedir. Bu haklar ve koşullar sizlerin işe başlamanın arifesinde imzaladığınız iş sözleşmesinden oluşmaktadır. Temel olarak İhbar tazminatı alma hakkınız; iş sözleşmenizde bulunmayan bir maddeden kaynaklı işten çıkartılmanızdır. Ancak bu durumlarda kendi aralarında farklılık göstermektedir. İhbar tazminatı şartları temel olarak şu şekildedir:

• Belirsiz süreli bir sözleşme olmaması gerekir

İhbar tazminatına sahip olmanız için işe başlarken imzaladığınız iş sözleşmenizde; çalışacağınız iş için belirli bir süre olmaması gerekir. Yani sözleşmede işçinin, ‘’ şu kadar süre çalışma ‘’ maddesinin olmaması gerekir. Eğer ki bu maddenin bulunduğu bir iş sözleşmesini imzaladıysanız ihbar tazminatı almanız söz konusu değildir.

• İş sözleşmesinin feshinde haklı  ve gerekli bir sebep bulunmamalıdır

İşveren sizi işten çıkartması durumunda sizlere bir gerekçe sunacaktır. Bu gerekçe sizin imzaladığınız iş sözleşmesinde bulunuyorsa ihbar tazminatı almanız söz konusu değildir. Ancak işveren sizi işten çıkartma gerekçesi; imzaladığınız iş sözleşmesinde bulunmayan bir madde ise ihbar tazminatı davası açabilir ve işveren tarafından ödenen bir bedele sahip olabilirsiniz.

ihbar tazminatı şartları

İhbar Tazminatını Kimler Alamaz?

İhbar Tazminatını almama koşulunuzda bulunmaktadır. Bu koşullara yine sizin imzaladığınız sözleşme ile dolaylı olarak bağlantılıdır. Genel olarak ihbar tazminatına alamayacak kişiler şu şekildedir:

• İşveren tarafından haklı ve meşru bir fesih durumunda

Çalıştığınız işyerinde işveren, haklı ve meşru bir gerekçe ile sizleri işten çıkartması durumunda sizlere herhangi bir hak talebinde bulunmanız mümkün değildir. Elbette işveren’in sizleri işten çıkartması için yasal bir gerekliliği olması gerekir. Bu gereklilik ise iş sözleşmenizde bulunan maddelerdir. Örneğin iş sözleşmenizde bulunan maddeyi haklı bir gerekçe ile size sunarsa işten çıkartılabilir ve herhangi bir tazminat davası açma hakkınız bulunmayabilir.

• İş sözleşmesinde bulunan ‘’belirli süre’’ maddesi halinde

İmzaladığınız iş sözleşmesinde ‘’belirli süre’’ maddesi bulunuyorsa; işveren sizi işten çıkartabilme hakkına sahiptir. Bunun sebebi ise sizlerle resmi prosedürde belirli bir süre için anlaşmış olmasıdır. Yani ‘’belirli süre’’ maddesi sözleşmenizde bulunuyor ve sizlerde işten çıkartılıyorsanız herhangi bir tazminat hakkınız olmayacaktır. Yasalar ve kanunlar resmiyet ile hareket etmektedir. Dava açmanız halinde kendinizi savunacak bir hakkınız olmayacaktır. Ayrıca böyle bir durumda işveren, iş sözleşmesindeki ‘’belirli süre’’ maddesini göstererek sonuçlandıracaktır.

• Kendi isteğiniz ve iradeniz ile işten ayrılmamanız

İhbar tazminatı almanız için kendi istediğini ve talebeniz ile işten ayrılmamanız gerekir. Kendi istediğiniz ve talebiniz ile işten ayrıldığınız taktirde herhangi  bir tazminat hakkınızın bulunması söz konusu değildir. Ancak sağlık sorunlarınızı bulunması ve bu durumun işveren iletmek ile hükümlüsünüzdür. Bu iletme koşulu resmi ve kayıtlı bir şekilde olması gereklidir. Böyle bir durumda gereklilikleri, işverene ilettiğiniz taktirde ve işveren sizi işten çıkarttığı taktirde ihbar tazminat hakkını bulunabilmektedir.

ihbar tazminatı hesaplama

İhbar Tazminat Ücreti Nasıl Hesaplanır?

İhbar tazminat ücret hesaplaması fesih anındaki giydirilmiş brüt ücret üzerinden ödenmektedir. Giydirilmiş brüt ücret içerisinde yemek, yol gibi sosyal hakların ücretlerinde dahil edilmesini şarttır. İşçiye yemek ve yol ücreti aylık olarak verilmesin de herhangi bir önemi bulunmamaktadır. Bundan kaynaklı çalışan işçiye yemek ücreti ödenmesi, yemek kartının teslim edilmesi ya da yemeğin işyerinden sağlanması herhangi bir farklılık göstermeden; işçinin hesabına dahil edilmek zorundadır. Diğer bir detay ise gelir vergisi, damga vergisi dışında herhangi bir vergi ücret ihbar tazminatından eksiltme ya da kesinti durumunu sağlamaz. Tüm bu hesaplamalar yapıldıktan sonra işçiye hak ettiği ihbar tazminatı verilmek zorundadır.

İhbar Tazminat Davası İçin Avukat Zorunlu Mudur?

İhbar tazminat davası açılması için herhangi bir avukat ile çalışılması zorunu değildir. Kanunlar, davalarda avukat zorunluluğunu getirmemektedir. Yani her birey kendisi dava açabilir ve bunun takibini gerçekleştirme hakkına sahiptir. Ancak sizlerin ihbar tazminat davası için bir avukatla çalışmanız oldukça akıllıca olacaktır. Bunun sebebi ise alana hakim olmanız ile alakalıdır. Bireysel olarak İş mahkemeleri gereğini ve hukukuna hakim iseniz avukat ile çalışmanıza hacet yoktur. Ancak alana yabancıysanız; İş hukukunda uzman olan bir avukat ile çalışmak sizler için verimli ve sağlıklı olacaktır. Avukatla çalışmanın diğer bir avantajı ise ihbar tazminat davasının hızlı bir şekilde karar varmasıdır. Avukat ile çalışmanız sizlere ciddi bir zaman tasarrufunu da sağlayacağı şüphesizdir.