Boşanma Davası Nasıl Açılır? - Kumluca Hukuk Bürosu

boşanma davası nasıl açılır

Boşanma davası nasıl açılır? Sorusunun cevabı ve boşanma dava süreci ile ilgili detaylı bilgileri öğrenmek için metnimizi okuyabilirsiniz. Günümüzde evlilik oldukça sık gerçekleştirilmektedir. Bu duruma bağlı olarak da boşanma davaları da oldukça sık yaşanmaktadır. Mutlu bir hayat için birlikte olan çiftler, boşanmak istemeleri oldukça olağan bir durumdur. Eşler, duygularının tazeliğini yitirebilir ve evlilikten sonra değişen kişiliklere tahammül edemeyebilirler. Ayrıca şiddet, ihanet gibi yaşanmak istenmeyen durumlarda; evliliğin sonlanmasına sebep olmaktadır. Bu gibi durumların yaşanması durumunda yapılması gereken durumlar arasında boşanma davası doğru bir seçenek olacaktır. İki tarafın birbirlerini daha fazla yıpratmaması ve daha sancılı süreçlerin başlamaması için bu seçenek düşünülmelidir.

Boşanma kararı aldığınız durumlarda yaşacağınız süreçler; sizlerin operasyonu nasıl yönettiği ile orantılıdır. Doğru zamanda yapılması gereken durumu yapmanız ve dava sürecinde edindiğiniz profiliniz; mahkemenin net çözümler alması için oldukça ehemmiyet taşımaktadır. Boşanma işlemlerine başlamanız durumunda; davanız iki farklı kategori içerisinde ele alınacaktır. Bu kategoriler şu şekildedir:

• Çekişmeli Boşanma Davası

Çekişmeli boşanma davası, iki taraf arasında boşanma için sağlanmayan koşulları ön planda bulundurur. Dava sırasında tazminat, mal paylaşımı, yatırım paylaşımı gibi anlaşmazlıklar bulunuyorsa iki taraf; kendilerini savunmak zorundadırlar. Mahkemenin adaletli ve doğru bir karar alması tarafların beyanlarında ziyade kanıtlara bakılmaktadır. Bunlar arasında aile içinde yaşanan şiddet bulunuyor, darp raporunun bulunması gibi örnekler verilebilir. Çekişmeli boşanma davaları; boşanacak çiftlerin, anlaşmalarını sağlamak ve mahkemenin doğru kararı alması için yapılmaktadır.

• Anlaşmalı Boşanma Davası

Anlaşmalı boşanma davası için gerekli ilk kural; evliliğin en az 1 yıl sürmüş olmasıdır.  Davaların anlaşmış olmaları gereklidir. Dava için birlikte başvurmasalar da boşanma davasını iki taraf da kabul etmek zorundadırlar. Dava sürecinde oluşturulan belgelerde; iki tarafın mal, eşya, yatırım, nafaka ve tazminat gibi koşullarda anlaşmış olduklarını beyan etmeleri gerekmektedir. Mahkeme ilk olarak bu detaylara dikkat edecektir. Boşanma davasının son noktasında her iki taraf da Mahkeme’ye kendi hür iradeleri ile ‘’ boşanmak istediklerini ‘’ beyan etmek zorundadırlar.

boşanma avukatı nasıl bulabilirim

Boşanma Gerekçeleri Önemli Midir?

Boşanma gerekçeleri, mahkemenin doğru karar alması ve adaleti sağlaması adına oldukça önemlidir. Bu gerekçeler ile mağdur olan kişinin mağduriyeti minimal tutulmaya çalışılır. Ayrıca boşanma davası gerekçeleri nihai kararın hızlı alınmasında oldukça önemlidir. Genel olarak günümüzde boşanma gerekçeleri şu şekildedir:

• Şiddet
  • İnsan Onurunu Kırma
  • Kumar Bağımlılığı
  • Alkol Bağımlılığı
  • İhanet
  • Evlilik içi tecavüz
  • Psikolojik ve Ruhsal sıkıntılar
  • Çocukların temel ihtiyaçları giderilmemesi
  • Kısıtlayıcı bir eş olma
  • Eşlerden herhangi birinin karşı tarafın özgürlüğünü kısıtlaması
  • Herhangi bir iş’te düzenli olarak çalışmama
  • Ailenin yaşam standartlarının düşmesi

Günümüzde boşanma davaları bu gerekçeler temellidir. Elbette bu durum kişilerin, kişisel tercihleri ile genişlendirebilinir. Mahkeme sizin talebinizi adaletli bir şekilde çözümlemek ile yükümlüdür. Sizlerin evlilik gerekçeleriniz pek etkileyici faktörler değildir.

Boşanma Davalarında Neler Yaşanır?

Boşanma davalarında gerçekleşen süreçlerin ilkinde boşanma davasını açacak kişinin; resmi mevkileri başvurması gerekmektedir. Bu başvuru da resmi bir dilekçi ile gerçekleşmektedir. Dilekçe yazılırken, resmi üslup ve kanunların getirdiği şartlar durumunda yazılmalıdır. Sizlerin yazacağı boşanma dava dilekçesi herhangi bir usulsüzlük ya da yanlış bir yazım olması durumunda; dilekçeniz geçersiz sayılacaktır. Yeni bir dilekçe yazma sürecine tekrar girmeniz oldukça yüksektir. Bireysel olarak yazacağınız boşanma dilekçesinde, profesyonel bir destek almanız hem sizin için hem de sürecin sağlığı için akıllıca bir hareket olacaktır. Dilekçenin belirli bir üslup ve şartlar dahilinde yazılması bir avukat için oldukça kolay bir durumdur.

Dilekçenizin olması gerektiği gibi yazıldığını düşünelim. Dilekçenizi tekrardan resmi kurumlara iletmeniz gerekir. İletilen dilekçe, kısa bir süre içerisinde tebliğ edilir ve cevap dilekçesi sizlere ulaşır. Sizlere geri dönüşü sağlanan dilekçe ile birlikte tam anlamıyla boşanma dava süreci resmi olarak başlar. Mahkeme iş yoğunluğuna göre sizlere belirli tarihlerde duruşma günü sağlayacaktır. İlk duruşma ile birlikte ön inceleme durumu kayıtlara geçmektedir. Hakim, sürecin akibiyetine göre ailenin her bireyin dinlemek isteyebilir. Boşanma davasının süreci ile ilgili olarak eğer ki kanıt ya da delile ihtiyaç bulunursa toplanması sağlanır. Sürece göre beyanlar esasa alınır ve duruşmanın ilk aşamasını sonlanır.  Sonrasında süreç durumunda İstinaf ya da temyiz durumlarına başvuru sağlanabilmektedir. Duruşmalar, evliliklerin koşullarına bağlı olarak devam edebilir ya da tek çelse de karar verilebilir. Verilen karar ile birlikte; nüfus müdürlüğünde alınan belgeler ile süreç sonlanır.

anlaşmalı boşanma avukatı

Boşanma Davasına Katılım Şart Mıdır?

Boşanma davalarında, tarafların mahkemeye katılıp, katılmayacağı süreçleri ile ilgilidir. Mahkeme sizi dinlemek isteyebilir ya da sizin söylemeniz gereken detaylı ve önemli bilgiler bulunabilir. Ancak avukatınız bulunuyorsa, bazı durumlarda onlar sizi temsilen duruşmada yer alabilirler. Genel olarak bakıldığında Çekişmeli boşanma davalarında duruşmalara katılım zorunlu değildir. Çekişmeli boşanma davaları bazen uzun sürebilmektedir. Bunların tamamında sizlerin olması şart değildir. Ancak bazı koşullarda duruşmada bulunmanız sizler adına yarar sağlayacaktır.

Anlaşmalı boşanma davalarında ise iki taraf da mahkemeye katılmak zorundadırlar. Katılma gerekçeleri ise eşlerin birbirleri ile anlaştıklarını ve boşanmak istediklerini kendi iradeleri ile mahkemeye sunmakla sorumludurlar. Yani anlaşmalı boşanma davalarında her iki taraf duruşmada bulunmak zorundadırlar.

Boşanacak eşler için vekil hizmeti geçerlidir. Yani her iki tarafında avukatları davaya katılarak, müvekkillerini temsil edebilmektedirler. Ancak her iki taraf da duruşmaya katılmaması halinde mahkeme sonuç alınmadan düşecektir. Duruşmalara katılma sebepleriniz kabul edilebilinir bir noktada ise davayı yenileme hakkınız vardır. Gerekli sebepler ise taziye, kaza, sağlık sorunları ve zaruri ihtiyaçlar gibi durumlardır.

Boşanma Davalarında Avukat Zorunlu Mudur?

Boşanma davalarında avukat tutmak zorunlu değildir. Yasalar ve kanunlara bakıldığında Türkiye Cumhuriyeti’ne mensup olan ve ergin bireylerin tamamı kendi haklarını savunabilir ve dava açabilmektedirler. Yani boşanma davasında herhangi bir avukata ihtiyacınız resmi olarak bulunmamaktadır. Sizler dilediğiniz gibi dava sürecini başlatabilir ve devamını sağlayabilirsiniz. Ancak alanında uzman birçok kişi tarafından boşanma davalarında avukat ile çalışmanın önemini vurgulamaktadırlar. Bunu sebebi ise avukatların resmi üsluba vakıf olmaları ve nerelerde hangi hamleleri yapmaları gerektiğini bilmeleridir. Örneğin mahkemede alacağınız nafaka miktarı yanınızda bulunan avukat ile değişiklik gösterebilmektedir. Avukat, gerekli açıklamayı ve beyanı gerçekleştirmesi durumunda; hak ettiğiniz miktara sahip olabilirsiniz. Ayrıca bu sancılı süreçlerde bir avukat ile çalışmak sizleri psikolojik olarak da rahatlatacaktır.