Anlaşmalı Boşanma Dava Süreci Nasıl İşler? - Kumluca Hukuk Bürosu

anlaşmalı boşanma süreci

Anlaşmalı boşanma dava süreçleri günümüzde sıklıkla yaşanan dava türüdür. Türkiye’de evliliğin sık olmasına rağmen boşanmalarda oldukça sık görülmektedir. Her iki taraf da evliliklerini yürütemediklerini fark edememeleri durumunda evliğin sonlandırılması en sağlık karar olacaktır.  Boşanma dava karar alınmasının ardından gerekli koşulara göre mahkeme süreci başlayacaktır. Her iki taraf da boşanmaya anlaştıkları noktada anlaşmalı boşanma süreci başlayacaktır. Elbette anlaşmalı boşanma davası için bazı gereklilikleri bulunmaktadır. Bunlarda temeli evliliğin minimum 1 yıl olmasıdır. Evlilik 12 aydan kısa süredir evli olmaları durumunda çekişmeli boşanma dava süreci kısa sürede başlayacaktır.  1 yıllık evlilik tamamlanması durumunda iki taraf da daha sancısız bir süreç çekmek için anlaşmalı boşanma davasını seçmeleri daha akıllıca olacaktır.

Anlaşmalı boşanma davaları, boşanma davaları arasında en sancısız ve en net olan boşanma sürecidir. Bunun sebebi ise boşanmaları için mahkemeye herhangi bir boşanma gerekçeleri göstermek ile yükümlü olmamalarıdır. Yani evlilik 1 yılı geçmesi durumunda taraflar mahkemeye başvurabilir ve boşanmak istediklerini beyan ederler. Mahkeme, anlaşmalı boşanma davalarında beyanları esas olmak ile yükümlüdür. Bu sayede evliliğinizde yaşadığınız sıkıntılı süreçleri anlatmak ve resmi belgelere geçirilmesine gerek duyulmadan boşanabilirsiniz. Bu durum sizlere daha stressiz bir boşanma işlemi gerçekleştirilir.

• Eşlerin Evliliğin Sonlanması Adına Mahkemeye Birlikte Başvurması

Anlaşmalı boşanma davalarında gerçekleşen ilk aşama budur. Eşler yazdıkları dilekçe ile mahkemeye teslim etmeleri gerekir. Dilekçeyi her iki eşin birlikte teslim etmesi gerekmez. Dilekçede her iki tarafında imzası bulunması durumunda; eşlerden herhangi birisi mahkemeye teslimini sağlayabilir. Dilekçe mahkemeye teslim edilmesiyle birlikte anlaşmalı boşanma süreci resmi olarak başlar.

• Mahkeme Eşleri Dinler

Verdiğiniz dilekçe ile birlikte sizlere belirlenen duruşma tarihini beklerseniz. Duruşma gününde hakim, her iki tarafı da dinler. Bu sayede eşler herhangi bir baskı hissetmeden kendi hür iradeleri ile karar verirler.  Anlaşmalı boşanma davalarında kişilerin özgür ve hür iradesi ile boşanmak istediklerini beyan etmeleri oldukça önemlidir. Hakim, taraflarının beyanını dinledikten sonra tek çelse de boşanma kararını verebilmektedir. Ancak bazı durumlarda bu süreç uzayabilmektedir. Hakim, eşlerin kendi hür ve özgür iradeleri ile verdikleri karardan şüphe duyarsa; duruşma sürecini uzatabilmektedir. Mahkemenin uzatılmasına farklı gerekçelerde bulunabilmektedir.

anlaşmalı boşanma avukatı
  • Mahkeme Nihai Kararı Verir

Mahkeme tarafların dinledikten sonra nihai kararı verir. Verilen karar, tarafların anlaşma içerisinde boşamasını sağlayacaktır. Alınan boşanma kararı ile birlikte il nüfus müdürlüğüne gidilerek, yeni kimlikler alınır.

Anlaşmalı Boşanma Davası Açan Eş Avantajını Yitirir Mi?

Anlaşmalı boşan davalarında hangi eşin boşanma davasını açması önemli değildir. Dilekçeyi mahkemeye temsil eden kişinin de kim olduğu önemli değildir. Bu durum her iki tarafa da herhangi bir dezavantaj getirmemektedir. Anlaşmalı boşanma davası; adından anlaşılacağı gibi ‘’anlaşarak boşanma’’ koşulunu belirtir. ‘’Dava açan dezavantajlı olur.’’ Söylemi halk arasında dolaşan ve yasal hiçbir karşılığı olmayan bir bilgidir.

Anlaşmalı Boşanma Dava Dilekçesi

Anlaşmalı boşanma dilekçesi, mahkemeye vereceğiniz dilekçedir. Bu dilekçede her iki taraf da kendi aralarında anlaşmalı olduklarını beyan etmektedirler. Yani sizin oluşturacağınız bu dilekçe mahkemeye her iki tarafında kendi hür iradeleri ile anlaşmalı olarak boşanmak istediklerini belirtmektedir.  Anlaşma boşanma dava dilekçesi doğru yazılmaması durumunda geçersiz sayılır. Belirli bir üslup ve kurallara göre yazılmak zorundadır. Yanlış yazmanız durumunda, dilekçenin doğru yazımı tekrar talep edilir. Bu noktada profesyonel bir destek almanız da fayda olduğunu söyleyebilirim.

Anlaşmalı Boşanma Davasına Taraflar Katılmak Zorunda Mıdır?

Anlaşmalı boşanma davalarında  tarafların duruşmada olması zorunludur. Bunun sebebi ise mahkemenin tarafların beyanlarını hür ve özgür iradeleri ile dinlemek istemesidir. Yani duruşmaya katılıp; ‘’Anlaşmalı olarak boşanma beyanında bulunmanız gerekir. Duruşmalarda sizlere vekaleten kimse olamaz. Çekişmeli boşanma davalarında ise vekaleten birileri bulunabilir.

boşanma avukatı bulma

Anlaşmalı Boşanma Dava Süreci Ne Zaman Sonlanır?

Anlaşmalı boşanma dava süreci durumlara ve koşullara göre sonuçlanmaktadır.  Sizlerin talep ettiğiniz mahkemenin iş yoğunluğuna göre sizlere bir tarih verilir. Verilen bu tarihi beklemeniz gerekir. Yoğun Ankara’daki bir mahkeme ile Çorum’daki bir mahkemenin yoğunluğu farklı olacaktır. Çorum’daki mahkemenin yoğunluğu daha seyrek olacağı için sizlere hızlı çözümler sunulacaktır.  Tabi  tüm işlemlerin hatasız ve sorunsuz gerçekleşmesi ile birlikte mahkeme ilk duruşma da ya da ikinci duruşmada boşanma hükmünü vermesi yüksek ihtimaldir.

Anlaşmalı Boşanma Davalarında Avukat Zorunlu Mu?

Anlaşmalı boşanma davalarında avukat zorunluluğu bulunmamaktadır. Türkiye Cumhuriyeti Kanunları, tüm bireylerin kendilerini savunabilmeleri için 2. Ya da 3. Kişiye temel olarak ihtiyaç olmadığını belirtir. Yani sizler sadece boşanma davalarında değil, farklı davalarda da avukat tutmak zorunda değilsiniz. Ancak alanında uzman aile terapistleri boşanma süreçlerinde avukat desteği alınmasını önermektedir. Bunun sebebi ise sizlerin sıkıntılı süreçlerinizde resmi durumlarla ilgilenmemeniz içindir. Ayrıca yapılacak yanlışlar ile birlikte bu süreçlerinizi daha fazla uzayabilir. Örneğin; yanlış dilekçe yazımı ile süreciniz uzayabilir. Bunların yanı sıra alanına hakim ve kanunların gerekliliklerini bilen birisiden destek almak akıllıca olacaktır.